Lain Negara Lain Budaya, Banyak Membaca Banyak Ilmunya


Petikan Dari Blog Ustaz Amin

Sebab itu ada gurauan yang berbunyi:-

“Jika kita ke Mesir, jangan Tanya kenapa para ulamanya tak ada janggut, jika kita ke Yaman, jangan Tanya kenapa ada para ulamanya yang mengunyah gad (sejenis daun yang disentil dimulut seperti orang dahulu menyentil tembakau), dan jika di Indonesia, jangan Tanya kenapa ada ulamanya ada yang menghisap rokok”

Ini kerana, janggut di Mesir adalah sesuatu yang melambangkan ala-ala pengganas, jadi, para ustaz jarang berjanggut.

Gad pula merupakan sentil harian di sesetengah tempat seperti kopi bagi orang-orang tua di Utara tanah air.

Manakala rokok pula menjadi kebiasaan masyarakat Indonesia seperti kebiasaan meminum Coca Cola bagi orang Arab.

Ketika saya bersarapan di kantin Fakulti, duduk di satu sudut pelajar-pelajar Master dengan seorang penyelia mereka. Masing-masing membuka kitab dan membahaskan antara satu sama lain sambil sesekali Doktor Penyelia tersebut mencelah dengan rokok yang sedang dihisap di tangan.

Di Malaysia, amat jarang menemui Doktor dalam bidang agama menghisap rokok dan jika ada sekalipun, jarang di khalayak ramai.

Apa yang menarik yang saya lihat di sini ialah, di satu sudut, terdapat penjualan makanan ringan, tidak ada orang yang menjaga. Masing-masing meletakkan duit dan mengambil makanan ringan yang terdapat disitu.

Ini beza, fakulti agama. Di dalam bab ini, kita tidak rungsing akan kehilangan.

Di sini ramai juga pelajar dari Malaysia. Kebanyakkan mereka mengambil jurusan Syariah. Untuk mengenal pelajar Malaysia amat senang. Kalau siswinya dapat dikenal dengan tudung labuhnya manakala lelakinya dari segi pakaiannya.

Comments

Popular posts from this blog

dari Blog; Tumpang sekole

Jiwa Hamba

Catatan "Hishamuddin Rais" Malam Keputusan PRU 14