Dari Blog: Syahril Kadir

daging wagyu….terenak, dan termahal semestinya!


aku dengar nama daging lembu wagyu ni dah lama, teringin benor nak memakan daging yang disifatkan antara yang terbaik dan termahal di dunia ni
dikatakan dagingnya lembut umpama mentega, cair ketika di dalam mulut (sambil menaip pun dah kecur air liur aku)
di Malaysia ni dah berlambak restoran yang jual stik daging wagyu terutama di hotel-hotel 5 star, tapi harganya boleh mencecah RM300 hingga RM500 sepinggan beb, pergh!
mengapa ia daging terbaik dan termahal?
gini ceritanya, chewah…

lembu wagyu (wa bermakna Jepun, sementara gyu bererti lembu) yang berasal dari Kobe, Jepun
lembu wagyu digunakan zaman dahulu dan ia membantu dalam penanaman padi
oleh kerana keadaan tanah yang sukar untuk menternak binatang di banyak daerah terpencil di Jepun, penternak zaman itu terpaksa menghasilkan sendiri teknik memelihara dan memberi makan lembu-lembu itu
makanan untuk haiwan ini yang dihasilkan oleh penternaknya, antaranya dicampurkan dengan bir atau sake (sejenis arak Jepun) yang dipercayai boleh membantu penghadaman dan mengurangkan binatang ini dari terasa lapar dalam cuaca lembap
daging lembu wagyu sekarang ini turut diternak di beberapa negara lain seperti New Zealand, Australia dan Amerika Syarikat
dengan pemakanan yang lebih canggih seperti jagung, bijirin, herba alfalfa, barli dan jerami gandum, daging lembu wagyu ini mengandungi lebih tinggi kandungan asid fatty Omega-3 dan Omega-6.
pengeluaran daging wagyu juga bebas dari antibioktik, hormon dan kimia
lembu wagyu disembelih apabila mencapai umur antara 30 dengan 35 bulan. Harga daging ini boleh mencapai setinggi AS$500 (kira-kira $600) untuk 150 gram
paling best, lembu wagyu juga diurut bagi membolehkan dagingnya kekal lembut dan enak ketika dimakan
siap kena massage lagi lembu ni
berbalik kepada ‘keteringinan’ nak makan daging wagyu ni, sahabat aku mencadangkan kami ke sebuah restoran, Las Vacas yang terletak di SS 5, Kelana Jaya (belakang Wisma FAM)

rasionalnya? mungkin tidak semahal di hotel 5 star la kot


dipendekkan cerita, sesampainya di sana, kami terus diberi pilihan untuk menunjukkan mana-mana daging wagyu yang kami berkenaan
lebih kurang 15 minit selepas itu, sampailah steak daging wahyu yang menjadi idaman kalbu itu
sebaik saja masuk ku mulut, segala apa yang dikatakan mengenai daging ini nampaknya memang BETUL!
YUMMMMYYYYYYYY!!!!
tidak keterlaluan aku katakan, dalam sejarah hidup aku, inilah pertama kali aku merasa daging yang betul-betul enak dan lembut, walaupun berat steak yang dihidangkan itu 300 gram, namun tak terasa ianya meluncur laju ke dalam mulut
sedar-sedar, licin berkilat pinggan kami hahahahaha
actually aku nak describe pun payah, baik cuba dulu then baru korang tahu naperlah daging wagyu ni menjadi sebutan di seluruh dunia

menurut owner restoran ini, Freddy Azman, dia membeli daging wagyu dari Australia kerana ianya halal, lembu di negara itu juga tidak diberi minum arak sake seperti mana lembu wagyu di Jepun
dan setelah selesai detik mengujakan, kini tibalah detik mendebarkan….bil
sebaik saja bil diletakkan atas meja, mata aku ngan member aku jadi ‘berpinau’ sekejap…semuanya, untuk dua orang, RM402.30, ambikkk kooo!!!!

terima kasihler pada member aku sorang ni kerana ‘open table’ walaupun aku tahu dia pasti ‘tertelan air liur’ waktu menghulurkan kad plastiknya, larikkkkkkkkk
(pix credit to Vkeong.com))

Comments

Popular posts from this blog

dari Blog; Tumpang sekole

Jiwa Hamba

Catatan "Hishamuddin Rais" Malam Keputusan PRU 14