NIlai Pengalaman.,

Terawih

Masjid di OZ

Masjid Albania

Saya ke masjid Albania terawih hari Jumaat malam Sabtu. 11 Sept- Siketnya orang sedangkan masjidnya sangat besar. Solat 8 rakaat... Tandasnya subhanallah macam tandas hotel. Tandas di masjid2 di sini, keseluruhannya sangat cantik dan bersih, kering dan disiapkan tuala untuk lap kaki dan lap badan jika ada yang nak mandi. Diletakkan dua besin tertulis - clean towel and dirty towel.. Subhanallah.. Kalau di Mesia begini, alangkah cantiknya..

Masjid Preston

Kami ke masjid Preston hari Sabtu malam Ahad 12 Sept- Masjidnya besar dan orangnya sangatlah ramai.. Ramai sangat dengan orang Arab dan Somalia, bau minyak atar kuatnya.. sesak hidung saya... Pastu punya ramai, nak ambik selipar nak keluar lepas solat, berbaris dalam 10 minit baru dapat keluar.. ramai sungguh tapi Imamnya subhanallah.. macam Masjid Haram.. sayu dan sangat menusuk..

Masjid Turki

Kami ke masjid Turki di Lalor hari Ahad malam Isnin 13 Sept. Orangnya sederhana ramai. Saya terkejut melihat Imam baca sangat pelik, satu ayat satu rakaat.. macamna tu? Lepas fatihah, dibaca ayat pertama surah Al-Mulk.. then terus rukuk.. Rakaat kedua baca fatihah dan ayat kedua surah al-Mulk, pastu rukuk..Saya terkejut sungguh sebab tak sangka pendik sangat ...

Masjid Somalia

Kami ke masjid Somalia pada Selasa 15 Sept- Imamnya seperti Rashad Mashari.. menusuk kalbu.. Penuh dengan wanita Somalia dan saya berkenalan dengan Fatmah dan anaknya Muna. Sebelum Isya' ada caramah dalam bahasa Arab.. saya rasa terbuai, terbayang saya tengah dengar ceramah subjek Undang-undang Syariah dalam bahasa Arab di UIA dulu.. Saya belajar dulu ada paper dalam Bahasa Arab dan ada paper dalam Bahasa Inggeris. Teringat pensyarah2 saya.. semoga Allah memberikan pahala yang banyak untuk mereka..

Masjid Coburg

Malam ini kami ke sana 17 Sept.. Wanita tak ramai, hari hujan dan sangat sejuk. Imamnya baca sangat sedap, macam Rashad Masyari jugak. 20 rakaat- 1 juzu' habis setiap malam. Malan ini juzu' 29 rupanya. Esok Imam akan baca juzu' 30..

Semuanya berbeza pengalaman.. Sesuatu yang baru..

Comments

Popular posts from this blog

dari Blog; Tumpang sekole

Jiwa Hamba

Catatan "Hishamuddin Rais" Malam Keputusan PRU 14